88. Att själv slå NPC´s på käften
Om blickar framåt i tiden eller rättare sagt vad som händer just nu så ser vi en ny teknik uppenbara sig. Eller att kalla den ny är egentligen en synd med tanke på att det är en teknik som funnits i några år nu. Jag talar såklart om den nya generationens rörelsekännsliga konsoler. Bland dessa har vi då bland annat Nintendos Wii och även Microsofts (nu under utveckling) Project Natal. Vi har även fått höra rykten om detta lilla gullig barn Milo som man inte kan undvika att vilja lyfta upp i knät och mysa med.
Men vad leder denna spelmekanik till? Skall vi stå där och lira samma sportspel på Wii konsolen tills slår rot i nunchucken? I en intervju som press 2 play hade med Josef Fares så nämnde han att vi inte ännu behöver denna nya teknik efter som vi inte lyckats mjölka ur våra knappförsedda konsoler tillräckligt. Jag håller dock bara med till viss del, visst finns det mycket kvar att göra med spakar och knappar men vi missar ju då möjligheterna som den nya tekniken för med sig!
Tänk dig ett spel där du helt styr din karaktär med dina egna rörelser i genom Project Natal teknik eller dyrlikt. Du kan på så sätt med egen handkraft påverka miljön omkring dig i spelet. Din egen röst kan användas för att kommunicera i spelet. Nu menar jag inte att du styr din karaktär som i Red Steel 2 där ett slag ändrast är ett slag utan varje rörelse du gör framför konsol-kameran kommer din karaktär i spelet att göra.
Tänk dig då en storbilds tv, ett 5,1 surround ljudsystem, den nyligen fram fantiserade spelkonsolen och ett lagom rymligt vardagsrum. Spel upplevelsen kommer att tas till en ny nivå, kan man komma spelet närmare än så? Du kan själv få uppleva spelets innehåll när du kan röra vid det, höra det runt omkring dig och skulle du hamna i fara så är det din kondition som räddar dig!
Så även om vårat spakande och knappande är stimulerande nu så kommer det inte vara så för alltid, spelen måste inom sinom tid ta sig till en ny nivå.
Men vad leder denna spelmekanik till? Skall vi stå där och lira samma sportspel på Wii konsolen tills slår rot i nunchucken? I en intervju som press 2 play hade med Josef Fares så nämnde han att vi inte ännu behöver denna nya teknik efter som vi inte lyckats mjölka ur våra knappförsedda konsoler tillräckligt. Jag håller dock bara med till viss del, visst finns det mycket kvar att göra med spakar och knappar men vi missar ju då möjligheterna som den nya tekniken för med sig!
Tänk dig ett spel där du helt styr din karaktär med dina egna rörelser i genom Project Natal teknik eller dyrlikt. Du kan på så sätt med egen handkraft påverka miljön omkring dig i spelet. Din egen röst kan användas för att kommunicera i spelet. Nu menar jag inte att du styr din karaktär som i Red Steel 2 där ett slag ändrast är ett slag utan varje rörelse du gör framför konsol-kameran kommer din karaktär i spelet att göra.
Tänk dig då en storbilds tv, ett 5,1 surround ljudsystem, den nyligen fram fantiserade spelkonsolen och ett lagom rymligt vardagsrum. Spel upplevelsen kommer att tas till en ny nivå, kan man komma spelet närmare än så? Du kan själv få uppleva spelets innehåll när du kan röra vid det, höra det runt omkring dig och skulle du hamna i fara så är det din kondition som räddar dig!
Så även om vårat spakande och knappande är stimulerande nu så kommer det inte vara så för alltid, spelen måste inom sinom tid ta sig till en ny nivå.
Kommentarer
Trackback