68. Vägen till en modern framtid

För att följa upp gårdagens artikel så tänkte jag fortsätta att angripa samhällets inställning till spelindustrin. Ett stort tecken på hur samhället har halkat efter tekniken är statens beslut att införa förbudet mot fildelning "Ipred (Inrellectual Property Rights Enforcement Directive). Denna lagen är enligt mig en stor bromskloss i vår spelkulturella utveckling.
     Lagen sattes in på vad jag har hört (rätta mig om jag har fel) pågrund av påtryckningar från den amerikanska film och musikindustrin. I rädsla för att sätta sig emot detta jätte land och till glädje för antipiratpartiet så röstade riksdagen den 25 februari 2009 ja till att Ipred skulle träda ikraft i april samma år. Ipred lagen eller i svensk benämning "Civilrättsliga sanktioner på immaterialrättens" står egentligen ort och gott för att upphovsrättsmannen till upphovsrättsskyddat material har rätt att kräva ip-adress till den användare som misstänks lägga ut hans/hennes material på internett eller alternativt lokalt nätverk. (det sistnämnda alternativet är dock näst intill omöjligt att spåra).
     Jag kan förstå lagens syfte och varför den sätts i bruk. Det största och mest förekommande argumentet för Ipred är ju självklart att fildelning är en form av stöld. Efter som vi lägger upp och laddar hem material som är upphovsrättsskyddade, av den anledningen att upphovsrättsmannen vill ha betalt för materialet, så resulterar detta till han/hon inte får någon ersättning för materialet, alltså kan detta klassas som indirekt stöld. Om denna stöld skall fortsätta så är Ipred-lagens anhängare rädda att detta kommer att sinka musik, spel och film branschen.
     Om vi skall titta åt motståndarsidan så hittar vi en del argument, men i min mening ganska vaga sådana. Så för det första så anser motståndet att fildelning inte skall klassas som stöld med tanke på att inget material själs, utan endast kopieras. Personen som ifråga lägger upp materialet till allmänheten förlorar inte sitt exemplar och därför är inget stulet. För att inte nöja sig där utan föra denna stöldfråga ännu mer invecklad så trycker motståndarna även hårt på citat-lagen som säger att man inom citationstecken får låna upphovsrättsskyddat material, på villkoret att vi kan redovisa vart materialet är taget ifrån. Alltså igenom att med diverse torrent klienter göra dina filer nedladdningsbara så låter du egentligen bara allmänheten få tag i små delar av filen, inte hela filen på samma gång. Detta gör att när vi laddar upp en fil så gör vi det endast möjligt för nedladdaren att få tag på citat. I genom att samla citat från olika användare så kan nedladdaren till slut sätta ihop en komplett fil.
     Min egen åsikt i denna frågan har inget med lag, ordning eller moral att göra utan jag vill trycka till lite extra på ordet utveckling. Jag vill åter igen fråga hur vi kan kalla oss ett så kallat modernt samhälle när ett sådant problem kan ställa till det så för oss. Istället för att möta fildelningen fientligt så borde vi se dess möjligheter. Tänk att kunna vilka reklam möjligheter och tänk vilket bekvämt sätt att kunna sprida sina produkter. Vi borde helt enkelt se fildelning som en möjlighet och ett steg in i framtiden.

En modern värld

Vi borde använda spelen mer än till hobby och tidsfördriv. tänk vilka möjligheter till utbildning som finns inom spelens värld. Vi hade kunnat engagera ungdomar som aldrig skulle titta åt skolan annars. Få ungdomar att tänka själva och lösa problem på egen hand istället för igenom en lärare.
     För att uppnå detta så krävs att spelen kommer ut i samhället vi måste ge folket bättre tillgång till spel, som tillexempel via bibliotek, affärer och eventuella hyr-funktioner.
     När vi har uppnått dessa två steg så har spelkulturen möjlighet att ta sig in i finkulturen och beblanda sig med sina släkningar böckerna och filmen. Därefter kan galor och andra events startas i spelens namn, och vi kan då äntligen få en riktig sä kallad spelkultur.
     Första steget för at uppnå detta är att ta itu med Ipred lagen. Vi måste ta vara på de möjligheter som fildelningen kommer med. ett exempel på en lösning är att starta upp en liknande spotify tjänst (en tjänst där du kan bruka upphovsrättsskyddat material för en rimlig månadshyra) fast för film och spel. Personligen lägger jag nästan inga pengar på spel och högst 300 kr per halvår. Hade ett företag då tagit ut ca 200 kr i månaden för en tjänst som gav mig fri tillgång till film och spel så hade jag varit intresserad. Detta hade gett film och spel industrin mer en fyra gånger pengaran bara på min konsumtion. Detta hade kunnat ge spelindustrin mycket ett mycket större kapital och därmed mer utvecklat material. Jag tror detta är nyckeln för spelindustrin in till finkulturen, nyckeln in till framtiden.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0